Technological resources for learning within the framework of Ecuadorian inclusive education

Keywords: Technological resources, inclusive education, inclusive learning Education, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The purpose of this article is to investigate how inclusive education has taken place in Ecuador and to explore how technological resources appear to be linked to the promotion of inclusive learning. It corresponds to a documentary study developed through a bibliographic design. From the results, it was possible to state that Ecuador shows significant progress in the promotion of education for all, since it has progressively implemented policies and programs, together with a regulatory framework, which seeks to ensure equal access to education, especially for those with disabilities and/or special needs. However, it still faces significant challenges in terms of achieving a truly inclusive and quality education throughout the educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (octubre de 2003). Desarrollo de sistemas educativos inclusivos. [Development of inclusive education Systems]. Ponencia presentada en el Congreso: La respuesta a las necesidades educativas especiales en una escuela vasca inclusiva. San Sebastián: País Vasco, España. https://n9.cl/75vvz

Alarcó, G. (2022). Mediación de las TIC en el contexto de una educación inclusiva. [ICT mediation in the context of inclusive education]. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas 15(7), 31-54. https://n9.cl/8hgpcc

Andújar, C. (noviembre, 2014). Las TIC: Oportunidades, Barreras y Retos para la Educación Inclusiva. [ICTs: Opportunities, Barriers and Challenges for Inclusive Education]. Conferencia presentada en el Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación Avanzando juntos hacia las Metas Educativas Iberoamericanas 2021. OEI, Buenos Aires, Argentina. https://n9.cl/uqh0a

Arcos, N., Garrido, C. y Balladares, J. (2023). La Inclusión Educativa en Ecuador: una mirada desde las Políticas Educativas. [Educational Inclusion in Ecuador: a look from Educational Policies]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 6607-6623. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6656

Árias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. [The Research Project. Introduction to scientific methodology]. https://acortar.link/rOrIWA

Asamblea Constituyente (20 de octubre de 2008). Constitución de la República del Ecuador. [Constitution of the Republic of Ecuador]. (Decreto Legislativo 0). (). Registro Oficial 449, 13 de julio de 2011. https://acortar.link/KTgFc

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. [Research methodology]. Colombia: Prentice Hall. https://n9.cl/jooqi

Booth, T. y Ainscow, M. (2000). Índice de inclusión: desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. [Inclusion Index: developing learning and participation in schools]. Librería Digital UNESCO. https://n9.cl/mtd5c

Calvo, M. y Verdugo, M. (2012). Educación inclusiva, ¿una realidad o un ideal? [Inclusive education, ¿a reality or an ideal?]. EDETANIA, (41), 17-30. https://n9.cl/ij16p

Clavijo, R. y Bautista, M. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. [Inclusive education. Analysis and reflections in Ecuadorian Higher Education]. Alteridad. Revista de Educación, 15(1), 113-126. https://n9.cl/ot9tol

Cortes, D. (10 de mayo de 2023). Principios fundamentales de la educación inclusiva. [Fundamental principles of inclusive education]. [Artículo en Blog]. Universidad Cesuma. México. https://n9.cl/en4bju

Consejo Nacional para la Igualdad Intergeneracional. (2018). El Sistema Nacional de Equidad e Inclusión Social como articulador de la política de inclusión en el Ecuador. [The National System of Equity and Social Inclusion as an articulator of inclusion policy in Ecuador]. Ponencia presentada en el Seminario Internacional de Acompañamiento Familiar – Las Familias Primero. Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Quito, Ecuador. https://n9.cl/nvfxe

Delgado, J., Valarezo, J., Acosta, M., y Samaniego, R. (2021). Educación inclusiva y TIC: Tecnologías de apoyo para personas con discapacidad sensorial. [Inclusive Education and ICT: Assistive Technologies for People with Sensory Disabilities]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 11(1), 146-153. https://doi.org/10.37843/rted.v11i1.204

Duque, E. y Duran J. (2020). El nuevo paradigma de la educación en la promoción de una sociedad más inclusiva. [The new paradigm of education in promoting a more inclusive society]. Revista Iberoamericana de Estudos em Educação, 15(1), 27-49. https://n9.cl/yh1rg

Echeverría, O., Posso, M., Galarraga, A., Gordon, J. y Acosta, N. (2017). La adaptación curricular inclusiva en la educación regular. [Inclusive curricular adaptation in regular education]. Ecos de las Academia, (5), 119-129. https://n9.cl/ear2x

García, A. (2023). Cambiando el paradigma inclusivo: las necesidades educativas personales. [Changing the inclusive model: the personal educational needs]. Revista Brasileira de Educação Especial, 29, 147-160. https://n9.cl/95jzq

Guachamín, A. (2019). Pantalla digital MIMIO en el área de comunicación con estudiantes con discapacidad intelectual de segundo de básica. [MIMIO digital screen in the area of communication with students with intellectual disabilities in the second year of primary school]. En M. Gallegos (Cord.), La inclusión de las TIC en la educación de personas con discapacidad: relatos de experiencias (pp. 75-85). Quito, Ecuador: Editorial AbyaYala. https://n9.cl/edhsp

Guanotuña, G., Mera, G., Sosa, N., Andino, A., Asimbaya, S. y Saransig, A. (2024). Las TIC en la Educación Inclusiva: Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). [ICT in Inclusive Education: Universal Design for Learning (UDA)]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 8854-8869. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10213

Irrazabal, A., Esteves, Z., Chenet, M. y Melgar., K. (2023). Educación inclusiva desde la episteme ecuatoriana. [Inclusive education from the Ecuadorian episteme]. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(11), 17-31. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i11.2300

Ley Orgánica de Educación Intercultural. (2011). [Organic Law of Intercultural Education]. Registro Oficial 417, 31 de marzo de 2011. https://n9.cl/zv3t5

Ley Orgánica de la Educación Superior (2010). [Organic Law on Higher Education]. Registro Oficial 298, 12 de octubre de 2010. https://n9.cl/xcmun

Lion, C. (2019). Los desafíos y oportunidades de incluir tecnologías en las prácticas educativas. Análisis de casos inspiradores. [The challenges and opportunities of including technologies in educational practices. Analysis of inspiring cases]. Argentina: UNESCO. https://n9.cl/caqug

Mamallacta, A., Calapucha, R., Mamallacta, C., y Aguinda, C. (2023). Los aportes de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes con necesidades educativas especiales. [The contributions of TIC in the teaching-learning process for students with special educational needs]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 12988-13000. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4307

Montenegro, M., Muevecela, S. y Reinoso, M. (2020) Las Tics: Una nueva tendencia en la educación inclusiva. [ICTs: A new trend in inclusive education]. Revista Scientific, 5(17), 311-327. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.17.311-327

MINEDUC (2013a). Normativa referente a la atención a los estudiantes con necesidades educativas especiales en establecimientos de educación ordinaria o en instituciones educativas especializadas. [Regulations concerning the provision of care for students with special educational needs in mainstream or specialised educational institutions]. Acuerdo Ministerial Nº 0295-13. Registro Oficial 93, 2 de octubre de 2013. https://n9.cl/ybpd3

MINEDUC (2013b). Guia de Trabajo: Adaptaciones curriculares para la educación especial e inclusiva. [Working Guide: Curricular adaptations for special and inclusive education]. https://n9.cl/eorw

Palella, S. y Martins, F. (2015). Metodología de la Investigación Cuantitativa. [Quantitative Research Methodology]. Caracas. FEDUPEL. https://n9.cl/gf6gh

Pujolàs, P. (2015). La inclusión escolar: principios y estrategias para hacerla posible (1). [School inclusion: principles and strategies to make it possible (1)]. Ambits de psicopedagogia i orientació, (43), 3-14. https://n9.cl/3hu8q

Reyes, R. y Prado, A. (2020). Las Tecnologías de Información y Comunicación como herramienta para una educación primaria inclusiva. [Information and Communication Technology as Tools for Inclusive Education Systems in Elementary Schools]. Revista Educación, 44(2), 1-32. https://n9.cl/030iu

Romero, S., González, I., García, A. y Lozano, A: (2018). Herramientas tecnológicas para la educación inclusiva. [Technological tools for inclusive education]. CEF, (9), 83-112. https://n9.cl/utpxnu

Sánchez, F. (2019). Fundamentos Epistémicos de la Investigación Cualitativa y Cuantitativa: Consensos y Disensos. [Epistemic Foundations of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and Disagreement]. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 101-122. https://n9.cl/7c6s

Sánchez, G. (2019). Desarrollo de funciones básicas mediante un diseño de intermediación cognitiva. [Development of basic functions through cognitive intermediation design]. En M. Gallegos (Cord.), La inclusión de las TIC en la educación de personas con discapacidad: relatos de experiencias (pp. 164-170). Quito, Ecuador: Editorial AbyaYala. https://n9.cl/d0rf1

Sarmiento, J. (2019). ¡Mis manos enseñan, tus ojos aprenden! Fotografía y producción de video en la educación de personas sordas. [My hands teach, your eyes learn! Photography and video production in deaf education]. En M. Gallegos (Cord.), La inclusión de las TIC en la educación de personas con discapacidad: relatos de experiencias (pp. 171-181). Quito, Ecuador: Editorial AbyaYala. https://n9.cl/4og54

Sunkel, G. y Trucco, D. (2012). Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina: Algunos casos de buenas prácticas. [Digital technologies and the challenges of inclusive education in Latin America: Some cases of good practice]. Chile: Publicación de las Naciones Unidas. https://n9.cl/dzhkd

UNESCO. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar une educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. [Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all]. Librería Digital UNESCO. https://n9.cl/v6fyj
Published
2024-01-01
How to Cite
Arteaga-Tubay, G. (2024). Technological resources for learning within the framework of Ecuadorian inclusive education. CIENCIAMATRIA, 10(18), 289-312. https://doi.org/10.35381/cm.v10i18.1272
Section
De Investigación