ISO 9001: 2015 Risk management and COSO applied to financial institutions of the popular and solidarity sector
Abstract
Currently, internal control is applied in many organizations to achieve effectiveness and efficiency in the management of each of the processes, this article aims to develop a procedure for the evaluation of the Internal Control System of placement processes and recovery of credit portfolio in the Savings and Credit Cooperative October 29 Machala Agency, under the approach of ISO 9001, as an instrument of improvement in the management of credit processes; for which an analysis of the regulations in force for the entities of the Popular and Solidarity Economy Sector in Ecuador was carried out, identification and analysis of the components of internal control and risk assessment.
Downloads
References
Quito, Pichincha, Ecuador.
2. Asamblea Nacional del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Economía Popular y
Solidaria: Quito, Pichincha, Ecuador.
3. Cooperativa de ahorro y crédito 29 de Octubre (2018). Obtenido de
www.29deoctubre.fin.ec
4. Corral, Y. (2010). Diseño de Cuestionarios para Recolección de Datos. Revista
Ciencias de la Educación ,7-8
5. Cruz, L. (2013). Evaluación del control interno y su incidencia en las cuentas por cobrar. Revista Científica de FAREM.
6. Estupiñan, R. (2015). Control Interno y fraudes. Bogotá: ECOE Ediciones.
7. Fonseca, O. (2013). Sistemas de Control Interno Para Organizaciones. Lima: IICO.
Obtenido de https://books.google.com.ec
8. Isaza, A. (2014). Control Interno y Sistema de Gestión de Calidad. Bogotá :
Ediciones de la U.
9. Luna, Y. (2012). Auditoría Integral normas y procedimientos. Bogotá: ECOE
Ediciones.
10. Mantilla, S. (2013). Auditoría de control interno. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones. Obtenido de https://books.google.com.ec/books?id=rMS4DQAAQBAJ&printsec
11. Mira, J. (2006). Apuntes de Auditoria. Obtenido de https://books.google.com.py/books?id=8anC2Ha2plcC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
12. Ortega Polanco, V. (2017). Gestión de la imagen corporativa de organizaciones universitarias desde el enfoque del marketing emocional. CIENCIAMATRIA, 3(5), 150-171. https://doi.org/10.35381/cm.v3i5.19
13. Rivas, G (2011). Modelos contemporáneos de control interno. Revista Venezolana,
9-10. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=219022148007
14. Rodríguez Rodríguez, S., Crúz, Y., & Puertas, A. (2017). Indicadores para la comercialización de productos derivados de lotes caprinos (capra hircus), hacia una estrategia endógena de marketing en Colina – Zamora, Falcón, Venezuela. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(3), 198--212. Recuperado de http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/63/50
15. Santillana, J. (2015). Sistemas de Control Interno. México: Pearson.
16. Segovia, G. (2008). ¿Cuál es el mejor estándar de riesgo para las TI? Revista
Gerencia, 1-2
17. Superintendencia de Economía Popular y Solidaria (2018). Obtenido de
www.seps.gob.ec
Copyright (c) 2019 Keline Lilibeth Morocho Alves; Cecilia Ivonne Narváez Zurita; Juan Carlos Erazo Alvarez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai