Learning entrepreneurship and management through digital Narratives in high school

Keywords: Literature, literary analysis, literary criticism, (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The present work aims to analyze the contribution of digital narratives to the teaching-learning process of Entrepreneurship and Management of the students of the Second BGU of the “Luis Rogerio González” Educational Unit. The approach is quantitative with a descriptive, non-experimental, cross-sectional cohort scope. The instrument consisted of 10 variables on the Likert scale. The Excel tool was used for data tabulation and the SPSS tool for statistical analysis. The students' knowledge of ICT issues, financial education, effective administration and basic concepts of economics is of a medium-high level; however, there was no significant association between the variables ICT issues and financial education. A proposal was developed based on the implementation of digital narratives with the aim of improving students' knowledge through digital narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrams, S. (2012). Chapter 6.: Digital Narratives by Digital Natives: Online Inquiry and Reflective Practices in a Third Space. Counterpoints, 411, 112–133. http://www.jstor.org/stable/42981675

Acosta, A. H. (2015). Narrativas digitales como didácticas y estrategias de aprendizaje en los procesos de asimilación y retención del conocimiento. Sophía, 19, 253–270. https://n9.cl/2jw9e

Acosta, A. H. (2018). Innovación, tecnologías y educación: las narrativas digitales como estrategias didácticasKillkana Sociales: Revista de Investigación Científica, 2(2), 31–38. https://n9.cl/17ije

Addine, F. (1998). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje. IPLAC.

Alonso, E., & Murga, V. A. (2018). Enseñar y aprender con narrativa transmedia. Análisis de experiencia en una escuela secundaria de Argentina. Comunicación y Sociedad, 33, 203–222. https://n9.cl/tvowl

Angulo, C. A., & Alape Chilatra, D. P. (2018). Una secuencia didáctica basada en narrativas digitales para fortalecer la producción escrita en los estudiantes del grado once de la institución educativa Alberto Carvajal Borrero [Universidad ICESI]. https://n9.cl/5itfi

Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la Republica del Ecuador. Registro Ofcial 449 de 20 Oct. 2008, 1–222. https://n9.cl/zy5f

Del Moral, M. E., Villalustre, L., & Del Rosario Neira, M. (2016). Relatos digitales: activando las competencias comunicativa, narrativa y digital en la formación inicial del profesorado. Ocnos-Revista de Estudios Sobre Lectura. https://n9.cl/wj6rk5

Enciso, E. M. V, Arias, J. V, & Arias, A. V. (2016). No Title. Kepes, 13(13), 197–231.

Erazo Álvarez, J. C. (2021). Capital intelectual y gestión de innovación: Pequeñas y medianas empresas de cuero y calzado en Tungurahua–Ecuador. Revista De Ciencias Sociales, 27, 230-245. Recuperado a partir de https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/37004

Hermann-Acosta, A., & Perez-Garcias, A. (2019). Narrativas digitales, relatos digitales y narrativas transmedia. Revisión sistemática de literatura en educación en el contexto iberoamericano.. Revista Espacios, 40(41). https://n9.cl/ejazg

Koenitz, H. (2015). Towards a specific theory of interactive digital narrative. In Interactive Digital Narrative: History, Theory and Practice (pp. 91–105). Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9781315769189-8

Koenitz, H., Palosaari Eladhari, M., Louchart, S., Nack, F., Roth, C., & Mekler, E. (2020). A shared vocabulary for IDN INDCOR white paper 1 Version 1.0 Authors of sample entry. https://indcor.eu

Mineduc. (2020). Currículo Priorizado para la Emergencia. Quito: Ministerio de Educación. https://n9.cl/ty6jd

Naciones Unidas. (2020). Respuesta integral de las Naciones Unidas a la COVID-19: salvar vidas, proteger a las sociedades, recuperarse mejor. 44. https://n9.cl/fgag

Peralta-García, L., & Ouariachi-Peralta, T. (2015). El potencial educativo de las narrativas digitales en la comunicación para el cambio social. Jóvenes Frente al Cambio Climático como estudio de caso. Obra Digital: Revista de Comunicación, 8, 40–61. https://n9.cl/tdvz3

Rius, N. I., & Roca, J. B. (2016). Book tráiler en Educación Infantil y Primaria: adquisición y desarrollo de la competencia comunicativa, digital y literaria a través de narrativas digitales. [Digital Education Review, 30, 76–93. https://n9.cl/12wdk

Rodríguez-Ruíz, J. A. (2006). El relato digital: hacia un nuevo arte narrativo. Bogotá: Libros de Arena. https://n9.cl/eada9

Sánchez-López, I. (2020). Narrativas en la era digital: mediaciones del relato y empoderamiento creativo en la generación Z. https://n9.cl/qfum1

Vázquez-Cano, E. (2015). El reto de la formación docente para el desarrollo de una metodología ubicua en la Educación Superior. Perspectiva Educacional, 54(1), 149–162. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.54-iss.1-art.236

Villa, E. F. (2021). Uso de la narrativa digital para la ayuda de la comprensión lectora en el área de lengua y literatura de cuarto año de Educación General Básica en la Unidad Educativa Miguel Díaz Cueva, año lectivo 2019-2020. [Universidad Politécnica Salesiana]. https://n9.cl/3bdns
Published
2021-12-14
How to Cite
Neira-Quinteros, V., & Erazo-Álvarez, C. (2021). Learning entrepreneurship and management through digital Narratives in high school. CIENCIAMATRIA, 7(3), 124-137. https://doi.org/10.35381/cm.v7i3.573
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>