Learning entrepreneurship and management through digital Narratives in high school
Abstract
The present work aims to analyze the contribution of digital narratives to the teaching-learning process of Entrepreneurship and Management of the students of the Second BGU of the “Luis Rogerio González” Educational Unit. The approach is quantitative with a descriptive, non-experimental, cross-sectional cohort scope. The instrument consisted of 10 variables on the Likert scale. The Excel tool was used for data tabulation and the SPSS tool for statistical analysis. The students' knowledge of ICT issues, financial education, effective administration and basic concepts of economics is of a medium-high level; however, there was no significant association between the variables ICT issues and financial education. A proposal was developed based on the implementation of digital narratives with the aim of improving students' knowledge through digital narrative.
Downloads
References
Acosta, A. H. (2015). Narrativas digitales como didácticas y estrategias de aprendizaje en los procesos de asimilación y retención del conocimiento. Sophía, 19, 253–270. https://n9.cl/2jw9e
Acosta, A. H. (2018). Innovación, tecnologías y educación: las narrativas digitales como estrategias didácticasKillkana Sociales: Revista de Investigación Científica, 2(2), 31–38. https://n9.cl/17ije
Addine, F. (1998). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje. IPLAC.
Alonso, E., & Murga, V. A. (2018). Enseñar y aprender con narrativa transmedia. Análisis de experiencia en una escuela secundaria de Argentina. Comunicación y Sociedad, 33, 203–222. https://n9.cl/tvowl
Angulo, C. A., & Alape Chilatra, D. P. (2018). Una secuencia didáctica basada en narrativas digitales para fortalecer la producción escrita en los estudiantes del grado once de la institución educativa Alberto Carvajal Borrero [Universidad ICESI]. https://n9.cl/5itfi
Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la Republica del Ecuador. Registro Ofcial 449 de 20 Oct. 2008, 1–222. https://n9.cl/zy5f
Del Moral, M. E., Villalustre, L., & Del Rosario Neira, M. (2016). Relatos digitales: activando las competencias comunicativa, narrativa y digital en la formación inicial del profesorado. Ocnos-Revista de Estudios Sobre Lectura. https://n9.cl/wj6rk5
Enciso, E. M. V, Arias, J. V, & Arias, A. V. (2016). No Title. Kepes, 13(13), 197–231.
Erazo Álvarez, J. C. (2021). Capital intelectual y gestión de innovación: Pequeñas y medianas empresas de cuero y calzado en Tungurahua–Ecuador. Revista De Ciencias Sociales, 27, 230-245. Recuperado a partir de https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/37004
Hermann-Acosta, A., & Perez-Garcias, A. (2019). Narrativas digitales, relatos digitales y narrativas transmedia. Revisión sistemática de literatura en educación en el contexto iberoamericano.. Revista Espacios, 40(41). https://n9.cl/ejazg
Koenitz, H. (2015). Towards a specific theory of interactive digital narrative. In Interactive Digital Narrative: History, Theory and Practice (pp. 91–105). Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9781315769189-8
Koenitz, H., Palosaari Eladhari, M., Louchart, S., Nack, F., Roth, C., & Mekler, E. (2020). A shared vocabulary for IDN INDCOR white paper 1 Version 1.0 Authors of sample entry. https://indcor.eu
Mineduc. (2020). Currículo Priorizado para la Emergencia. Quito: Ministerio de Educación. https://n9.cl/ty6jd
Naciones Unidas. (2020). Respuesta integral de las Naciones Unidas a la COVID-19: salvar vidas, proteger a las sociedades, recuperarse mejor. 44. https://n9.cl/fgag
Peralta-García, L., & Ouariachi-Peralta, T. (2015). El potencial educativo de las narrativas digitales en la comunicación para el cambio social. Jóvenes Frente al Cambio Climático como estudio de caso. Obra Digital: Revista de Comunicación, 8, 40–61. https://n9.cl/tdvz3
Rius, N. I., & Roca, J. B. (2016). Book tráiler en Educación Infantil y Primaria: adquisición y desarrollo de la competencia comunicativa, digital y literaria a través de narrativas digitales. [Digital Education Review, 30, 76–93. https://n9.cl/12wdk
Rodríguez-Ruíz, J. A. (2006). El relato digital: hacia un nuevo arte narrativo. Bogotá: Libros de Arena. https://n9.cl/eada9
Sánchez-López, I. (2020). Narrativas en la era digital: mediaciones del relato y empoderamiento creativo en la generación Z. https://n9.cl/qfum1
Vázquez-Cano, E. (2015). El reto de la formación docente para el desarrollo de una metodología ubicua en la Educación Superior. Perspectiva Educacional, 54(1), 149–162. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.54-iss.1-art.236
Villa, E. F. (2021). Uso de la narrativa digital para la ayuda de la comprensión lectora en el área de lengua y literatura de cuarto año de Educación General Básica en la Unidad Educativa Miguel Díaz Cueva, año lectivo 2019-2020. [Universidad Politécnica Salesiana]. https://n9.cl/3bdns
Copyright (c) 2021 Verónica Alexandra Neira-Quinteros, Cristián Andrés Erazo-Álvarez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai