Teaching competencies for educational inclusion in universities

Keywords: Teacher competencias, teacher training, inclusive education, universal education, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of this study was to analyze the concepts of inclusive education, its characteristics and implications in the university environment in favor of the formation of the integral teacher and with competences according to the attention of students with special educational needs. Methodologically, the article corresponds to a bibliographic-documentary study. In conclusion, teacher training for educational inclusion, in the university context, must be adjusted and in line with the needs of the population and the processes of professional academic training of young people and adults; therefore, universities must consider the commitment to offer from their academic training spaces the tools and competencies inherent to the performance of teaching work within the framework of inclusion in order to generate education professionals with a sense of humanization and dignity of the other.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrés, M. y Sarto, M. (2009). Escuela Inclusiva: Valores, Acogida y Convivencia. En M. Sarto y M. Venegas (Coord.), Aspectos clave de la Educación Inclusiva (85-118). Recuperado de https://sid-inico.usal.es/idocs/F8/FDO22224/educacion-inclusiva.pdf

Divulgación Dinamica.es. (2018). Clasificación de las Necesidades Específicas de Apoyo Educativo. [Mensaje en blog]. Recuperado de https://acortar.link/cfxCrd

Constitución de la República del Ecuador. (2008). (Decreto Legislativo 0). (13 de julio de 2011). Registro Oficial 449, 20 de octubre de 2008. Recuperado de https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Fabara, G. (2017). La formación para la docencia en el Ecuador. En M. Ortiz, E. Fabara, M. Villagómez y L. Hidalgo (Coord.), La formación y el trabajo docente en el Ecuador (49-66). Recuperado de https://acortar.link/SM54PW

Fernández, J. (2012). Capacidades y competencias docentes para la inclusión del alumnado en la educación superior. Revista de la educación superior, 41(162), 9-24. Recuperado de https://acortar.link/y5fxNW

Grupo Banco Mundial. (2021). Inclusión de las personas con discapacidad en América Latina y el Caribe: Un camino hacia el desarrollo sostenible. Recuperado de https://acortar.link/4ye59b

Herrán, A. de la, Pinargote, M. y Veliz, V. (2016). Génesis de una universidad inclusiva en Ecuador. La Universidad Técnica de Manabí. Revista Iberoamericana De Educación, 70(2), 167-194. https://doi.org/10.35362/rie70266

Herrera, J., Parrilla, A., Blanco, A. y Guevara, G. (2018). La Formación de Docentes para la Educación Inclusiva. Un Reto desde la Universidad Nacional de Educación en Ecuador. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1), 21-38. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100021

Kujawa, J. (2018). La Inclusión en la Educación Universitaria. El Universal.com. Recuperado de https://acortar.link/QjE2A6

Leiva, J. (2013). De la integración a la inclusión: evolución y cambio en la mentalidad del alumnado universitario de educación especial en un contexto universitario español. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 1-27. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/447/44729878025.pdf

Ley Orgánica de Educación Intercultural. (2011). (31 de marzo de 2011). Registro Oficial Nº 417, 31 de marzo de 2011. Recuperado de https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/siteal_ecuador_0229.pdf

Marchesi, A. (2020). Inclusión educativa: ocho competencias de los docentes. Eduforics. Recuperado de https://www.eduforics.com/es/inclusion-educativa/

Ministerio de Educación. (2013). Acuerdo Ministerial Nº 295/2013. Expide la normativa referente a la atención a los estudiantes con necesidades educativas especiales en establecimientos de educación. Recuperado de https://acortar.link/brmfrv

Ministerio de Inclusión y Economía Social. (2017). Caracterización del Servicio de Personas con Discapacidad. Recuperado de https://acortar.link/RgU8rk

Nieva, J. y Martínez, O. (2016). Una Nueva Mirada Sobre la Formación Docente. Universidad y Sociedad, 8(4), 14-21. Recuperado de https://acortar.link/h2wmhm

Palella, S. & Martins, F. (2015). Metodología de la Investigación Cuantitativa. Caracas. FEDUPEL

UNESCO. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592

UNICEF. (2014). Conceptualización de la educación inclusiva y su contextualización dentro de la misión de UNICEF. (Cuadernillo Nº1). Recuperado de
Published
2022-12-01
How to Cite
Navarrete-Ramírez, R., Esteves-Fajardo, Z., Briones-Guerrero, E., & Balladares-Torres, J. (2022). Teaching competencies for educational inclusion in universities. CIENCIAMATRIA, 8(3), 2315-2330. https://doi.org/10.35381/cm.v8i3.977
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>