Teaching competencies for educational inclusion in universities
Abstract
The objective of this study was to analyze the concepts of inclusive education, its characteristics and implications in the university environment in favor of the formation of the integral teacher and with competences according to the attention of students with special educational needs. Methodologically, the article corresponds to a bibliographic-documentary study. In conclusion, teacher training for educational inclusion, in the university context, must be adjusted and in line with the needs of the population and the processes of professional academic training of young people and adults; therefore, universities must consider the commitment to offer from their academic training spaces the tools and competencies inherent to the performance of teaching work within the framework of inclusion in order to generate education professionals with a sense of humanization and dignity of the other.
Downloads
References
Divulgación Dinamica.es. (2018). Clasificación de las Necesidades Específicas de Apoyo Educativo. [Mensaje en blog]. Recuperado de https://acortar.link/cfxCrd
Constitución de la República del Ecuador. (2008). (Decreto Legislativo 0). (13 de julio de 2011). Registro Oficial 449, 20 de octubre de 2008. Recuperado de https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Fabara, G. (2017). La formación para la docencia en el Ecuador. En M. Ortiz, E. Fabara, M. Villagómez y L. Hidalgo (Coord.), La formación y el trabajo docente en el Ecuador (49-66). Recuperado de https://acortar.link/SM54PW
Fernández, J. (2012). Capacidades y competencias docentes para la inclusión del alumnado en la educación superior. Revista de la educación superior, 41(162), 9-24. Recuperado de https://acortar.link/y5fxNW
Grupo Banco Mundial. (2021). Inclusión de las personas con discapacidad en América Latina y el Caribe: Un camino hacia el desarrollo sostenible. Recuperado de https://acortar.link/4ye59b
Herrán, A. de la, Pinargote, M. y Veliz, V. (2016). Génesis de una universidad inclusiva en Ecuador. La Universidad Técnica de Manabí. Revista Iberoamericana De Educación, 70(2), 167-194. https://doi.org/10.35362/rie70266
Herrera, J., Parrilla, A., Blanco, A. y Guevara, G. (2018). La Formación de Docentes para la Educación Inclusiva. Un Reto desde la Universidad Nacional de Educación en Ecuador. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1), 21-38. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100021
Kujawa, J. (2018). La Inclusión en la Educación Universitaria. El Universal.com. Recuperado de https://acortar.link/QjE2A6
Leiva, J. (2013). De la integración a la inclusión: evolución y cambio en la mentalidad del alumnado universitario de educación especial en un contexto universitario español. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 1-27. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/447/44729878025.pdf
Ley Orgánica de Educación Intercultural. (2011). (31 de marzo de 2011). Registro Oficial Nº 417, 31 de marzo de 2011. Recuperado de https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/siteal_ecuador_0229.pdf
Marchesi, A. (2020). Inclusión educativa: ocho competencias de los docentes. Eduforics. Recuperado de https://www.eduforics.com/es/inclusion-educativa/
Ministerio de Educación. (2013). Acuerdo Ministerial Nº 295/2013. Expide la normativa referente a la atención a los estudiantes con necesidades educativas especiales en establecimientos de educación. Recuperado de https://acortar.link/brmfrv
Ministerio de Inclusión y Economía Social. (2017). Caracterización del Servicio de Personas con Discapacidad. Recuperado de https://acortar.link/RgU8rk
Nieva, J. y Martínez, O. (2016). Una Nueva Mirada Sobre la Formación Docente. Universidad y Sociedad, 8(4), 14-21. Recuperado de https://acortar.link/h2wmhm
Palella, S. & Martins, F. (2015). Metodología de la Investigación Cuantitativa. Caracas. FEDUPEL
UNESCO. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592
UNICEF. (2014). Conceptualización de la educación inclusiva y su contextualización dentro de la misión de UNICEF. (Cuadernillo Nº1). Recuperado de
Copyright (c) 2022 Magdalena Esther Navarrete-Zambrano, Zila Isabel Esteves-Fajardo, Karina Cecibel Arcos-Cárdenas, Alex Norberto Cazares-Bustamante
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai