Onomatopoeia in the development of phonological awareness
Abstract
The general objective of this research was to describe onomatopoeia in the development of phonological awareness. The method used in this study was based on a quantitative approach, using a documentary-bibliographic typology, to establish an analysis of the object of study with the purpose of describing the investigated topic. In the research, documentary review was used as a technique to collect important data to help frame the facts. The material addressed consisted of graduate theses, scientific research and refereed works. It is concluded that onomatopoeia is a phonetic resource that allows the imitation of sound, thus developing in children the ability to recognize and use sound in spoken language, through books, stories, images, drawings, speech, among others. Hence the importance that teachers contribute to the promotion and use of this resource, to ensure meaningful learning in children.
Downloads
References
Freire Paz, K. (2023). El uso de las onomatopeyas y el desarrollo de la conciencia fonológica en los niños de Educación Inicial. [The use of onomatopoeias and the development of phonological awareness in early childhood education]. Tesis de Grado. Universidad Técnica De Ambato. Recuperado de: https://n9.cl/mt26z
Gutiérrez-Fresneda, R., Vicente-Yagüe J., María Isabel De, y Alarcón Postigo, R. (2020). Desarrollo de la conciencia fonológica en el inicio del proceso de aprendizaje de la lectura. [Development of phonological awareness early in the process of learning to read]. Revista signos, 53(104), 664-681. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342020000300664
Loria-Rocha, M. (2020). Conciencia fonológica, un camino seguro hacia la lengua escrita: argumentación y estrategias. [Phonological awareness, a safe path to written language: argumentation and strategies. Revista Innovaciones Educativas , 22 (32), 170-183. https://dx.doi.org/10.22458//ie.v22i32.2939
Martínez Reyes, C., y Martínez Reyes, G.S. (2021). Nivel de desarrollo de la conciencia fonológica en estudiantes de 5 años de una I.E.I. en Padre Abad–Ucayali. [Level of development of phonological awareness in 5-year-old students of an I.E.I. in Padre Abad-Ucayali]. Tesis de Espacialidad. Universidad Nacional de Huancavelica. Recuperado de: https://n9.cl/n3lzt
Montenegro Guevara, E., (2016). El uso del lenguaje, más allá de las normas. [The use of language, beyond the standards]. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (20),247-266. Recuperado de: https://n9.cl/uv3h0
Murillo, M. (2019) El desarrollo de la conciencia fonológica: una propuesta para la cotidianeidad del aula. [The development of phonological awareness: a proposal for the everyday classroom]. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, 1(5) Recuperado de: https://n9.cl/5dp9c4
Pazmiño Yanchaliquín, A. (2018). La onomatopeya en el desarrollo del lenguaje verbal en niños y niñas. [Onomatopoeia in the development of verbal language in children].Tesis de Maestria. Universidad Técnica De Ambato. Recuperado de: https://n9.cl/57i28
Piñas Zamudio, M., Mendivel Gerónimo, R., y Pérez Lazo, L. (2020). Conciencia fonológica en niños de cinco años del nivel inicial del distrito de Huancavelica, Perú. [Phonological awareness in five-year-old children of the initial level in the district of Huancavelica, Peru]. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 27-35. Recuperado de: https://n9.cl/c8aok
Rocha Martínez, R. (2020). Geech: onomatopeya y cognición en el quechua central. [Geech: onomatopoeia and cognition in Central Quechua]. Letras (Lima), 91(134), 74-96. https://dx.doi.org/10.30920/letras.91.134.4
Copyright (c) 2023 Viviana Paola Cordonez-Fonseca, Zila Isabel Esteves-Fajardo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai