Strengthening of didactic strategies to activate the development of thinking processes

Keywords: Teaching strategy, thinking, education, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The general objective of this research was to describe the strengthening of didactic strategies to activate the development of thinking processes. The development of the research was carried out from a quantitative, descriptive perspective and was complemented by a documentary-bibliographic design. The information was extracted from different refereed articles, graduate work, among others. It is concluded that the growth of thought processes is advantageous because it allows the person to expand various skills used in their daily life, enabling them to act, think and create, increasing skills and abilities from an early age, from didactics and training plans increasing logical, critical, creative and mathematical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aquino Castro, M.(2022). Propuesta de una estrategia didáctica para el desarrollo del pensamiento crítico de los estudiantes de una institución educativa del distrito de Apata-Jauja.[Proposal of a didactic strategy for the development of critical thinking in students of an educational institution in the district of Apata-Jauja].Tesis de Grado. Universidad San Ignacio de Loyola. Recuperado de: https://n9.cl/spzxa

Celi Rojas, S. Z., Catherine Sánchez, V., Quilca Terán, M. S., y Paladines Benítez, M. del C. (2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial. [Didactic strategies for the development of mathematical logical thinking in early childhood education]. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 5(19), 826–842. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.240

Delgado, C. (2021). Estrategias didácticas para fortalecer el pensamiento creativo en el aula. Un estudio meta-analítico. [Didactic strategies to strengthen creative thinking in the classroom. A meta-analytical study]. Revista Innova Educación, 4(1), 51–64. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.01.004

Jaimes Peñaloza, C. (2021). Implementación de Estrategias Didácticas para el Desarrollo de la Habilidad en el Pensamiento Crítico en niños en Edad Escolar de 9 a 12 años en un Ámbito de Estudio Extraescolar. [Implementation of Didactic Strategies for the Development of Critical Thinking Skills in School-Age Children from 9 to 12 years of age in an After-School Study Environment].Tesis de Grado. Universidad Nacional Abierta. Recuperado de: https://n9.cl/vx3tm

Jama Zambrano, V., y Suárez Vélez, H. (2015). Estrategia metodológica para el desarrollo del pensamiento a través de los niveles de lectura. [Methodological strategy for the development of thinking through reading levels]. MEDISAN, 19(7), 861-867. Recuperado de: https://n9.cl/iwnpn6

Martínez, C. (2019). Investigación descriptiva: definición, tipos y características. [Descriptive research: definition, types and characteristics]. Recuperado de: https://n9.cl/3tqk7

Núñez-Lira, L., Gallardo-Lucas, D., Aliaga-Pacore, A, y Díaz-Dumont, J. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. [Didactic strategies in the development of critical thinking in elementary school students].Revista Eleuthera, 22 (2), 31-50. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.3

Palella Stracuzzi, S. y Martins Pestana, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. [Quantitative research methodology]. Fondo editorial de la Universidad Pedagógica Libertador. Caracas, Venezuela.

Polania Santana, J. C., Rivera Castro, N., & Luna Díaz, V. O. (2022). El aprendizaje cooperativo, una estrategia didáctica para el fortalecimiento en habilidades básicas del pensamiento crítico mediado por la enseñanza del inglés. Un estudio en cuatro escuelas rurales de Cundinamarca con estudiantes de educación básica. [Cooperative learning, a didactic strategy for strengthening basic critical thinking skills mediated by the teaching of English. A study in four rural schools in Cundinamarca with elementary school students].Tesis de Maestría, Universidad de la Salle. Recuperado de: https://n9.cl/5khezd

Quintero, V. L., Palet, D. J. E. A., y Olivares, D. S. L. O. (2017). Desarrollo del pensamiento crítico mediante la aplicación del Aprendizaje Basado en Problemas. [Development of critical thinking through the application of Problem Based Learning]. Psicología Escolar E Educacional,21(1),65–77. https://doi.org/10.1590/2175-3539201702111072

Silva Bustos, A. y Silva Bustos, M. (2020). Estrategias didácticas para el Fortalecimiento del Pensamiento Crítico de Ciclo Dos y Tres en Dos Instituciones Educativas Distritales de Bogotá D.C. [Didactic Strategies for the Strengthening of Critical Thinking in Cycle Two and Three in Two District Educational Institutions in Bogotá D.C.]Tesis de Maestría. Recuperado de: Fundación Universitaria Los Libertadores. Recuperado de: https://n9.cl/98xix

Silva-Manrique, M., Herrera-Montero, J., y Carvajal-Martínez, R. (2021). Modelo de Estrategias Didácticas para promover el pensamiento superior. [Model of Didactic Strategies to promote higher-level thinking].Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 9091-9110. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.976
Published
2023-04-15
How to Cite
Yumi-Cutiupala, M., & Esteves-Fajardo, Z. (2023). Strengthening of didactic strategies to activate the development of thinking processes. CIENCIAMATRIA, 9(1), 522-533. https://doi.org/10.35381/cm.v9i1.1079
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>