Approach to universal learning design in indigenous educational institutions in Ecuador

Keywords: Education and culture, learning, ethnic group, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The general objective of this research was to describe the approach to universal learning design in indigenous educational institutions in Ecuador. It was developed from the positivist paradigm and from the quantitative perspective, through the search, collection and critical analysis of documents, bibliographic references and research studies, the study population was based basically on written documents such as refereed papers, theses, scientific journals, among others, and content analysis was considered. It is concluded that the valuation of diversity in the classroom from the academic training of children and youth is a factor of great importance in a country made up of diverse indigenous communities, therefore interculturality from the universal design, links and recognizes diversity, and it is essential that educational institutions acquire knowledge based on the diverse regional cultures, especially the indigenous ones, strengthening the worldview, the diverse idiosyncrasies, the values of each community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Oquendo, R., y Chamorro Benavides, D. (2018). Estrategias didácticas para la incorporación del diseño universal para el aprendizaje en la escuela rural. [Didactic strategies for incorporation of universal design for learning in rural school]. Panorama, 11(21), 68–81. https://doi.org/10.15765/pnrm.v11i21.1061.

Arévalo Orejuela, S. (2022). La práctica docente desde una perspectiva intercultural en el aprendizaje cooperativo de la Unidad Educativa PCEI Cruzada Social de Riobamba. [Teaching practice from an intercultural perspective in cooperative learning at the PCEI Cruzada Social Educational Unit in Riobamba]. Tesis de Maestría. Universidad Nacional de Chimborazo. Recuperado de: https://n9.cl/vbnws

Carreño Calderón, M., Patarroyo López, L., y Moreno Perdomo, I. (2022). El viaje de “MAIKI”, un recurso pedagógico basado en los principios del diseño universal del aprendizaje Dua, para el fortalecimiento de los saberes en interculturalidad desde la primera infancia. [The journey of "MAIKI", a pedagogical resource based on the principles of universal learning design Dua, for the strengthening of intercultural knowledge from early childhood]. Tesis de Maestría. Universidad El Bosque. Recuperado de: https://n9.cl/fonlo

Coppiano-Loor, C. C., y Corral-Joza, K. E. (2021). Experiencia educativa de aplicación del diseño universal de aprendizaje en el Ecuador. [Educational experience with the application of universal design for learning in Ecuador]. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada Yachasun,5(9 Ed. esp.), 31–42. https://doi.org/10.46296/yc.v5i9edespsoct.0109

Jumbo Condolo, D. E. (2022). Atención a la diversidad en educación básica en Ecuador. [Attention to diversity in basic education in Ecuador]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), 3932-3960. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3366

Molano Caro, G., Noguera Caro, F., Agreda Mojomboy, S., y Chingue Carlosama, Y. (2022). El diseño universal para el aprendizaje en escenarios de educación inclusiva. [Universal design for learning in inclusive education settings].PAIDEIA, 27;63-77. DOI: https://doi.org/10.25054/01240307.3116

Osorio-Calvo, C. (2022). De las prácticas de educación indígena en el Ecuador a la noción de interculturalidad. [From the practices of indigenous education in Ecuador to the notion of interculturality. El Ágora USB, 22 (1), 376-393. https://doi.org/10.21500/16578031.6086

Rizzo-Zambrano, B., Mendoza-Sierra, M.I. y Moreno-Sánchez, E. (2023). El devenir de la educación intercultural en Educador. Aproximación socio histórica de su institucionalismo. [The evolution of intercultural education in Educador. Socio-historical approach of its institutionalism]. MODULEMA. Revista Científica sobre Diversidad Cultural, 7, 26-45. DOI: http://dx.doi.org/10.30827/modulema.v7i.26075

Rodríguez, M., Aguilar, J., y Apolo, D. (2018). El Buen vivir como desafío en la formación de maestros: aproximaciones desde la Universidad Nacional de Educación del Ecuador. [Good living as a challenge in teacher training: approaches from the National University of Education of Ecuador].Revista mexicana de investigación educativa, 23(77), 577-596. Recuperado de: https://n9.cl/l5af4

Solís Gamboa, M. y Lara Pico, R. (2020). Aportes para una educación que reconozca las identidades y diversidades de los pueblos y nacionalidades indígenas de una Universidad Amazónica del Ecuador en el año 2019. [Contributions for an education that recognizes the identities and diversities of indigenous peoples and nationalities of an Amazonian University of Ecuador in 2019]. Tesis de Grado. Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. Recuperado de: https://n9.cl/um6fh

Vásquez Lituma, K. (2022). Estrategias didácticas para fortalecer la interculturalidad en la unidad educativa Once de Noviembre, con los estudiantes de 8vo, año Lectivo 2020-2021. [Didactic strategies to strengthen interculturality in the educational unit Once de Noviembre, with 8th grade students, school year 2020-2021]. Tesis de Maestría. Universidad Nacional de Chimborazo. Recuperado de: https://n9.cl/eeiqh
Published
2023-04-14
How to Cite
Bajaña-Alvarado, L., & Esteves-Fajardo, Z. (2023). Approach to universal learning design in indigenous educational institutions in Ecuador. CIENCIAMATRIA, 9(1), 579-591. https://doi.org/10.35381/cm.v9i1.1085
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>