Tree ABC as a playground tool to develop literacy in children in the rural sector

Keywords: Educational games, teaching materials, educational technology

Abstract

The present research aimed to analyze in what way the ABC Tree educational portal contributes to the development of literacy in children in the rural sector, of the San Gabriel de Chaucha Educational Unit; It is experimental, with a qualitative and quantitative epistemological approach, longitudinal cohort, using a pre and post test to observe its change, in which a progressive advance in the development of literacy could be verified, based on the perception and reasoning, presenting a low percentage in the autonomous development of the student as they have a medium level in handling the tool. It can be affirmed that the ABC Tree educational portal contributes effectively to the development of meaningful learning in students, improving their academic level and educational quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguayza-Idrovo, C. E., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2020). Árbol ABC para el desarrollo lógico matemático en Educación Inicial [ABC treefor mathematical logic development in Initial Education]. Revista arbitrada Koinonia, 5(1), 4-26. doi:10.35381/r.k.v5i1.712

Alvarez, A., & Orellano, E. (1978). Desarrollo de las funciones básicas para el aprendizaje de la lectoescritura según la teoría de Piaget.Segunda parte [ Development of the basic functions for the learning of literacy according to Piaget's theory.]. Revista Latinoamericana de Psicología, 11(2), 249-259. Obtenido de https://n9.cl/ylp7v

Anderson, R. S., & Mims, C. (2014). Handbook of research on digital tools for writing instruction in k-12 settings [ Manual de investigación sobre herramientas digitales para la instrucción de escritura en entornos de k-12]. IG Global, 608-628. doi:10.4018/978-1-4666-5982-7.ch030

Barriga Gutiérrez, P. A., & Andrade, J. M. (2012). Herramientas digitales para la construcción de conocimiento [ Digital tools for the construction of knowledge]. Sistemas & Telemática-Redalyc, 10(22), 115-124. Obtenido de https://n9.cl/zjun

Carrillo, N. (2017). Uso de las TIC y la lecto escritura en los estudiantes de básica primaria del grado tercero del Instituto Técnico Laguna de Ortices [ Use of ICT and literacy in third grade elementary school students at the Laguna de Ortice Technical Institute]. Lima-Perú: Universida Privada Norbert Wiener. Obtenido de https://n9.cl/7wkj

Geovana, J. (2019). Implementación de la multimedia en el aula de una escuela rural [Implementation of multimedia in the classroom of a rural school ]. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Obtenido de https://n9.cl/e910b

Gómez, R., García, A., & Cordón, J. (2015). APPrender a leer y escribir: aplicaciones para el aprendizaje de la lectoescritura [Learning to read and write: applications for learning to read and write]. revistatesis, 16(4), 118-137.

González-Sanmamed, M., & Sangrá, A. (2010). The role of information and communication technologies in improving teaching and learning processes in primary and secondary schools [ El papel de las tecnologías de la información y la comunicación en la mejora de los procesos de enseñanza....]. Research in Learning Technology, 18(3), 207–220. doi:10.1080/09687769.2010.529108

Gutiérrez, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar. Su relación con el desarrollo emocional y "aprender a aprender" [Learning styles, teaching strategies. Its relation to emotional development and "learning to learn" ]. Tendencias Pedagógicas, 31, 83-96. doi:https://doi.org/10.15366/tp2018.31.004

Márquez, J., & Márquez, G. (2018). Software educativo o recurso educativo [Educational software oreducational resource]. Scielo(67), 1-6. Obtenido de https://n9.cl/cepn

Martínez, G. (2017). Tecnologías y nuevas tendencias en educación: aprender jugando. El caso de Kahoot [Technologies and new trends in education: learning by playing. Kahoot's case]. Opcion, 33(83), 1-27. Obtenido de https://n9.cl/l1wi

Mendoza, M., & Vigueras, J. (2019). LA MOTIVACIÓN COMO HERRAMIENTA EN EL APRENDIZAJE ESCOLAR [ MOTIVATION AS A TOOL IN SCHOOL LEARNING]. Atlante. Obtenido de https://n9.cl/sj21a

Ospina, J. (2006). La motivación, motor del aprendizaje [Motivation, the Engine of Learning]. Revista Ciencias de la Salud, 4(Esp), 158-160. Obtenido de https://n9.cl/kypg5

Paredes-Parada, W. (2018). Buenas prácticas en el uso detecnologías de la información ycomunicación (TIC) en universidadesecuatorianas [Good practices in the use of information and communication technologies (ICT) in Ecuadorian universities]. ciencia, docencia y tecnología, 29(57), 1-23. Obtenido de https://n9.cl/wepc

Roncacio, A., Ortiz, M., Llano , H., Malpica, M., & Bocanegra, J. (2017). El uso de los videojuegos como herramienta didáctica para mejorar la enseñanza-aprendizaje: una revisión del estado del tema [ The Use of Video Games as a Teaching Tool to Improve Teaching-Learning: State of the Art Review]. Ingeniería, 17(2), 36-46. doi: https://doi.org/10.19053/1900771X.v17.n2.2017.7184

Sanchis Amat, V. M. (2019). 63. Aplicaciones digitales para el desarrollo de la lectoescritura para el alumna-do de Educación Infantil y Primaria [ ]. Redes de Investigación e Innovación en Docencia Universitaria., 721-730. Obtenido de https://n9.cl/skue

Suárez , A., Pérez, C., Vergara, M., & Alférez, V. (2015). Desarrollo de la lectoescritura mediante TIC y recursos educativos abiertos [Development of literacy through ICT and open educational resources]. apertura, 7(1), 1-13. Obtenido de https://n9.cl/bbye

Totano, M. (2017). El docente y el uso de herramientas tecnológicas de enseñanza-aprendizaje en la Educación Básica Ecuatoriana [The teacher and the use of technological teaching-learning tools in Ecuadorian Basic Education]. Journal of science and research: Revista Ciencia e Investigación, 2(7), 1-5. doi:https://doi.org/10.26910/issn.2528-8083vol2iss7.2017pp10-14

Tovar, M. (2018). El juego como mediación en los procesos iniciales de lectura y escritura del grado transición [The game as mediation in the initial processes of reading and writing of the degree transition]. Tesis de Maestria. UNIVERSIDAD SANTO TOMÁS, Bogotá. Obtenido de https://n9.cl/p0vx

Zapata, C. (2016). La lectura y la escritura en el contexto rural: una mirada a mis propias prácticas [Reading and writing in the rural context: a look at my own practices]. Medellín-Colombia: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación. Obtenido de https://n9.cl/op4y
Published
2020-11-20
How to Cite
Saldaña-Guillcatanda, C., García-Herrera, D., Mena-Clerque, S., & Erazo-Álvarez, J. (2020). Tree ABC as a playground tool to develop literacy in children in the rural sector. CIENCIAMATRIA, 6(3), 476-497. https://doi.org/10.35381/cm.v6i3.411
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>